top of page

08 FÖRPACKNINGSDESIGN

Förpackningsdesign | Produktdesign | Förpackningsgrafik | Marknadsföring

Dramatic förpackningspres 241017.jpg

Med NBRKBLSKN (Unbreakable Skin) har jag utvecklat en konceptuell Anti-age kollektion som är skapat med ett öga för designupplevelsen och som prioriterar förpackningens estetik och marknadsföringsmaterial framför själva produkten. NBRKBLSKN är synonymt med hashtaggen #armourbyluscious, eftersom säljargumentet är att produkterna tillsammans fungerar som en rustning för huden, en sköld mot elementen och som låter huden lysa med styrka och skönhet. Behållarnas design och material reflekterar sköldkonceptet med sina släta, spegelblanka, ogenomträngliga metalliska ytor.

F/NBRKBLSKN-serien för kvinnor inkluderar åtta produkter förpackade i bronsbehållare av metall, glas och plast. Ytterförpackningarna är i en varm gråtonad kartong med det präglade produktnamnet. M/NBRKBLSKN-serien för män består av sju produkter i skinande silverbehållare, kompletterade med förpackningar i en matt silverton och med produktnamnet präglat framtill.

I marknadsföringskampanjen presenteras NBRKBLSKN av fyra coola modeller. I en minimalistisk bildkomposition syns modellen med en touch av skimrande anti-age lotion på kinden, följt av #armourbyluscious.

NBRKBLSKN:s rena linjer och färger gör att de enkelt tar sin plats i butiken och sticker ut från mängden med sin spegelblanka enkelhet och lyx. Produktnamnet NBRKBLSKN är garanterat att dra blickarna till sig och väcka nyfikenhet.

Tänk dig en värld där mjölkförpackningarna är så stilrena att de får Mona-Lisa att se ut som en klotterplank. Det är dags att transformera vardagsprodukter som mjölk till eleganta objekt som kompletterar heminredning och livsstil. Här är min designlösning för en ny minimalistisk mjölkförpackning för den moderna vuxna konsumenten:

En industriellt grafitgrå mjölkförpackning som inte bara signalerar "sofistikerad", utan också "jag kan matcha din betongdjungel-chic inredning". Färgvalet är ett estetiskt statement och framhäver mjölkens fräschhet med sina färgkontraster. De olika mjölksorterna är - precis som dagens förpackningar - grafiskt färgkodade för lätt igenkänning i mejerihyllan. En jordnära färgskala förstärker känslan av naturlighet och lämpar sig för livsmedelsprodukter. Grafiken är sparsmakad och endast väsentlig information trycks på förpackningen för en luftig, tydlig och harmonisk upplevelse.

Att använda popkonst på mjölkförpackningar är ett innovativt sätt att föra konst närmare vardagen och göra den mer tillgänglig för alla. Genom att använda färgglada och iögonfallande grafiska mönster inspirerade av pop-konst, kan mjölkförpackningar förvandlas till små konstverk som lyser upp köksbordet. Denna typ av design kan inkludera allt från ikoniska bilder och kända ansikten till abstrakta former och livfulla färger, vilket gör varje förpackning unik och samlarvärd.

Att applicera denna stil på mjölkförpackningar skapar en spännande kontrast mellan det vardagliga och det konstnärliga. Det kan också fungera som en konversationsstartare och ett sätt att göra konst mer tillgänglig för alla, oavsett bakgrund eller intresse för konst.

Genom att integrera popkonst i vardagliga föremål som mjölkförpackningar, kan vi uppmuntra människor att se skönheten i det vanliga och uppskatta konstens roll i våra dagliga liv. Det är ett kreativt sätt att bryta ner barriärer mellan hög och låg kultur och att föra konstnärliga uttryck in i hemmen på ett lekfullt och engagerande sätt.

Jag har designat två grafiska profiler för Malmö Universitet. En för Innovation och Utveckling, som är en enhet som stödjer forskning, samverkan, alumni och entreprenörskap, och den andra för Studie- och karriärcenter, som är en enhet som hjälper studenter med studieplanering, vägledning och karriärutveckling.

Innovation och utveckling

Jag ville designa en profil som kändes både modern och dynamisk. Ungefär vid samma tid som jag började mitt arbete med profilen så öppnade även Citytunneln som sammanbinder Malmö med Köpenhamn, så jag ville belysa det i min design. Jag lät profilen inspireras av linjer på en tunnelbanekarta som syftar till ordning i kaos. Här är några nyckelkomponenter:

Logotypen: 

Logotypen består av stiliserade linjer som representerar  olika ämnesområden, samarbete, samverkan och kreativitet. I mitten finns Innovation och Utveckling som en hubb eller centralstation.

​Färgpaletten:

Den grafiska profilen använder Malmö Universitets färgpalett med tillskott havsblå och solgul. De extra nyanserna förstärker avdelningens innovativa och framåtblickande karaktär.

Bildspråk:

Bildprofilen inkluderar fotografier och illustrationer som speglar avdelningens arbete och vision. Bilder av människor som samarbetar och tänker kreativt är centrala.

Användning:

Den grafiska profilens logotyp, hubb och tunnelbanelinjer används konsekvent i allt från trycksaker till dekoration på väggar och fönster.

Jag har designat två grafiska profiler för Malmö Universitet. En för Innovation och Utveckling, som är en enhet som stödjer forskning, samverkan, alumni och entreprenörskap, och den andra för Studie- och karriärcenter, som är en enhet som hjälper studenter med studieplanering, vägledning och karriärutveckling.

Innovation och utveckling

Jag ville designa en profil som kändes både modern och dynamisk. Ungefär vid samma tid som jag började mitt arbete med profilen så öppnade även Citytunneln som sammanbinder Malmö med Köpenhamn, så jag ville belysa det i min design. Jag lät profilen inspireras av linjer på en tunnelbanekarta som syftar till ordning i kaos. Här är några nyckelkomponenter:

Logotypen: 

Logotypen består av stiliserade linjer som representerar  olika ämnesområden, samarbete, samverkan och kreativitet. I mitten finns Innovation och Utveckling som en hubb eller centralstation.

​Färgpaletten:

Den grafiska profilen använder Malmö Universitets färgpalett med tillskott havsblå och solgul. De extra nyanserna förstärker avdelningens innovativa och framåtblickande karaktär.

Bildspråk:

Bildprofilen inkluderar fotografier och illustrationer som speglar avdelningens arbete och vision. Bilder av människor som samarbetar och tänker kreativt är centrala.

Användning:

Den grafiska profilens logotyp, hubb och tunnelbanelinjer används konsekvent i allt från trycksaker till dekoration på väggar och fönster.