top of page

04 BLEECKER ST. BOOKSHOP

Symboldesign | Typografi | Grafisk profil | Branding | Marknadsföring

BILDSPELSBAKGRUND NY.jpg

"Let's write chapters together"

Välkommen till Bleecker Street Bookshop - där böcker och staden möts i en harmonisk symbios. En plats där bokälskare, kreativa själar och drömmare samlas. Oavsett om du letar efter en gammal klassiker eller en ny favorit, är detta den perfekta platsen att utforska och låta dig inspireras. Bleecker Street är en gata på Lower East Side på Manhattan, New York City. Det är idag mest känt som ett Greenwich Village nattklubbsdistrikt. Gatan förbinder ett område som är populärt idag för musikställen och komedi samt ett viktigt centrum för HBTQ-historia och kultur och bohemiska traditioner.

​

Bleecker Street Bookshop erbjuder allt från klassiker till moderna bästsäljare. Här hittar du allt från skönlitteratur och poesi till kokböcker och konstböcker. Butiksägarna har en passion för att hitta unika och sällsynta böcker som ingen annan butik har. 

​

Livsstilsektionen 

Bleecker Street Bookshop är inte bara en bokhandel – den är också ett centrum för kreativitet och inspiration. Här hittar du handgjorda anteckningsböcker, vackra pennor, konstnärstillbehör och unika vykort. Butiken har också en liten konstutställning där lokala konstnärer får visa sina verk. I bokhandelns hörn finns ett litet kafé där besökare kan njuta av en kopp kaffe eller te medan de bläddrar i sina nyfunna böcker. Kaféet är inrett med vintage-möbler och har en antik bokvägg där gästerna kan låna böcker medan de sitter och läser.

 

Entrén till konceptbutiken är stor och välkomnande och innanför väntar en stor, ljus och öppen lokal med genomgående mörka träslag i väggar och möbler. Här omges du också av en stor mängd gröna växter som bidrar till en mysig känsla.

​

​

Grafisk profil​

​

Utgångspunkt

Grunden till den grafiska profilen för Bleecker Street Bookshop består av fyra färgtoner och två typsnitt och är effektiv i all sin enkelhet.  Dessa färger och typsnitt används genomgående i trycksaker, promotionmaterial och inredning.

​

​Logotypen

Logotypen för Bleecker Street Bookshop är en visuell hyllning till New York City och den ikoniska gatan som bär samma namn. Namnet är skrivet i ett serif typsnitt, vilket ger en mer traditionell och tidlös touch och med en stiliserad Empire State Buildning omgiven av böcker fångar logotypen essensen av staden och bokhandelns unika karaktär. Logotypen ska appellera till bokälskare, New York-entusiaster och alla som söker en unik läsupplevelse. Logotypen finns i två varianter och två färger för att kunna anpassa och maximera den efter den yta som den ska appliceras på. Ovanför butikens entré används den horisontella versionen av logotypen för att täcka så stor yta som möjligt, likaså på visitkort. På bokmärken, posters och kassar används den kvadratiska versionen. På några av butikens fönster, inklusive entré, återfinns den stiliserade versionen av Empire State Buildning i en halvtransparent, uppblåst version i klisterplast.

​

​

Marknadsföring

Eftersom Bleecker Street Bookshops logotyp är ikonisk så används den som dragplåster i majoriteten av både intern och extern marknadsföring. Den externa marknadsföringen görs främst genom guerilla-marknadsföring eftersom att den är kostnadseffektiv och kan leda till mun-till-mun-marknadsföring vilket är ovärderligt för att bygga ett starkt varumärke och locka nya kunder. En minnesvärd kampanj som genomfördes var en affischkampanj som fångade mångas intresse. Affischer med budskap som Book lovers never go to bed alone, Never judge a book by it's movie och It's time to reappreciate the original software: Paper blåstes upp i storformat och fästes på husfasader runt om Manhattan. Budskapen tillsammans med logotypen var synliga på flera hundra meters avstånd och blev ett stort samtalsämne. Kampanjen syntes också på reklamtavlor i kollektivtrafiken. Kampanjposters finns även till försäljning i butiken på grund av stor efterfrågan.

​

På Bleecker Street Bookshops Instagram-kanal följde man noga respons, kommentarer och delningar om kampanjen och lyckades på så sätt öka sin följarskara med stora mått.​​​​